ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (Ι.Ο.ΑΣ.) «ΠΑΝΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ»

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια και την Πρόληψη & Μείωση των τροχαίων ατυχημάτων «Πάνος Μυλωνάς» συστάθηκε στις 12 Μαΐου 2005. Αποτελεί μη κερδοσκοπικό Οργανισμό με ιδρυτικά μέλη του Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, Επιχειρηματικούς φορείς, Ελεγκτική Εταιρεία και φυσικά πρόσωπα ενώ είναι μέλη του Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, επιλεγμένοι φορείς του επιχειρηματικού κόσμου, Ελεγκτική Εταιρεία και φυσικά πρόσωπα.

Είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (ΕΣΟΑ) και Συμβουλευτικό Όργανο του ΟΗΕ (UN Consultative Status) για θέματα οδικής ασφάλειας. Το Ινστιτούτο, έχει τιμηθεί για το έργο του με το Βραβείο του Ευρωπαίου Πολίτη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Κύριος σκοπός του Ινστιτούτου είναι η υποστήριξη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, τη μελέτη, έρευνα, ενημέρωση και εκπαίδευση στοχεύοντας κατ’ εξοχήν στην πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η ευαισθητοποίηση των πολιτών και των αρμόδιων φορέων σε θέματα ενημέρωσης και προάσπισης της οδικής ασφάλειας αλλά και η παραπέρα ενίσχυση, ενδυνάμωση και στήριξη της πολιτείας στην ανάληψη και τήρηση ουσιαστικών μέτρων και πολιτικών στη χώρα μας σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής, οδικής ασφάλειας και μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, αποτελούν βασικούς στόχους του Ινστιτούτου.

Αιτία για την ίδρυση του Ινστιτούτου είναι το γεγονός ότι έχουμε τη θλιβερή πρωτιά στα τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη τα οποία αποτελούν και την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους μας στην Ελλάδα.

Αφορμή αποτέλεσε η τραγική άδικη απώλεια του Πάνου Μυλωνά ενός νέου, με εξαίρετο ήθος, τεταρτοετή φοιτητή του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και συντάκτη του ειδικού Τύπου του αυτοκινήτου που έχασε τη ζωή του σε ηλικία 22 ετών σε τροχαίο ατύχημα το μεσημέρι της 22ας Μαρτίου 2004 ενώ πήγαινε να παρακολουθήσει τα μαθήματά του στην Πάτρα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Πανεπιστημίου του που καθιέρωσε ήδη υποτροφία στη μνήμη του, «υπήρξε φοιτητής εξαίρετου ήθους, πολλά υποσχόμενος στο χώρο της τεχνολογίας και της δημοσιογραφίας, ιδιαίτερων ικανοτήτων, με πολλαπλά ενδιαφέροντα και η απώλεια του απετέλεσε πλήγμα για την Πανεπιστημιακή Κοινότητα» .

«Στόχος του Ινστιτούτου είναι η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών, αλλά και η ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα για να πάψει επιτέλους η χώρα μας να έχει τη θλιβερή πρωτιά σε θανάτους από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη των οποίων, σύμφωνα με τις στατιστικές, τα περισσότερα θύματα είναι νέοι άνθρωποι» , δήλωσε το Προεδρείο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου με την ανάληψη των δραστηριοτήτων του.

Η πρωτοβουλία και προσπάθεια αυτή που ξεκίνησε από ένα τραγικό γεγονός, ελπίζουμε να γίνει ένα μέσο καλυτέρευσης των συνθηκών που επικρατούν στη χώρα μας.

Ας σημάνει ο άδικος χαμός ενός νέου με αξίες, με σεβασμό στον άνθρωπο και αγάπη για τη ζωή, την έναρξη της ενεργού συμμετοχής.

Ας γίνει η απώλεια του Πάνου αφορμή για λιγότερους θανάτους στους δρόμους.

Οι στρατηγικοί άξονες του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» εστιάζουν στα εξής:

Α. Γενική Πολιτική Οδικής Ασφάλειας

Συμβολή στην υιοθέτηση της Οδηγίας (2008/96/ΕΚ) για τη Διαχείριση της Ασφάλειας των Οδικών Υποδομών. Βελτίωση-υποστήριξη του συντονισμού όλων των δημοσίων φορέων που ασχολούνται με τα θέματα της οδικής ασφάλειας, συστηματική καταγραφή, ανάλυση και αξιολόγηση των στοιχείων & των εφαρμοζόμενων μέτρων οδικής ασφάλειας

Β. Οδηγική Συμπεριφορά

Εκπαίδευση & συστηματική ενημέρωση με στόχο τη βελτίωση της συμπεριφοράς των οδηγών, εφαρμογή του νόμου και την προστασία των ευπαθών χρηστών του δρόμου (πεζοί, Α.μ.Ε.Α., δικυκλιστές)

Γ. Υποδομές

Εφαρμογή διεθνών πρακτικών για τη συντήρηση του υφιστάμενου οδικού δικτύου και υλοποίηση έργων που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των επικίνδυνων θέσεων του οδικού δικτύου

Κυριότερες δράσεις που αναπτύσσει το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» τα τελευταία έτη είναι οι εξής:

• Εκστρατείες ενημέρωσης με ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά μηνύματα, αφίσες και καταχωρήσεις

Στόχος η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σε θέματα οδικής ασφάλειας όπως η χρήση ζώνης, η μη κατανάλωση αλκοόλ πριν την οδήγηση, η διαχείριση της ταχύτητας και η προστασία των παιδιών στο αυτοκίνητο

• Πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής για παιδιά «Κυκλοφορώ με Ασφάλεια»

Ήδη μέχρι το Μάιο του 2013 το Ι.Ο.ΑΣ. έχει εκπαιδεύσει περισσότερα από 49.000 παιδιά δημοτικών σχολείων της Αττικής και της Περιφέρειας

• Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα

Πραγματοποιείται κάθε 3ο Σάββατο του Οκτωβρίου σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. και στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας με συμμετοχή εθελοντών του Ι.Ο.ΑΣ.

• Δρόμοι στο Μέλλον… Συμμαχία για την Ασφάλεια και τον Πολιτισμό στο Δρόμο

Συστράτευση και ένωση δυνάμεων φορέων του ιδιωτικού και του δημόσιου φορέα για τη μείωση και πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων σε συγκεκριμένους άξονες δράσεις

• Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας

Το Ι.Ο.ΑΣ. σε συνεργασία με το Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων διοργανώνει κάθε χρόνο (18 - 24 Μαρτίου) την Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας με δράσεις σε όλη την Ελλάδα για την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας και καμπάνιες για την «Ευγένεια στο Δρόμο»

Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα AVENUE (Actions for Vulnerable, Elderly, Novice drivers and road Users in Europe) for Traffic Safety

Στις δράσεις του Ι.Ο.ΑΣ. προτεραιότητα έχει δοθεί στο πρόγραμμα AVENUE-for traffic safety, το οποίο συμπεριλαμβάνει ένα Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Δράσεων για την ενημέρωση και την κυκλοφοριακή αγωγή καθώς και τη δημιουργία Κέντρων Αναφοράς (NESTs – Networks & Education for Safety in Traffic), στην Αθήνα και στην Πάτρα, για τους πολίτες και τους φορείς στα θέματα Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Στο πλαίσιο του προγράμματος AVENUE το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» καθώς και Οργανισμοί Οδικής Ασφάλειας κρατών-μελών της Ε.Ε., εργάζονται από από κοινού για την ανάπτυξη και την υλοποίηση δράσεων κυκλοφοριακής αγωγής για τα παιδιά και τους πολίτες, με έμφαση στους ευπαθείς χρήστες της οδού, τους νέους οδηγούς και τους ηλικιωμένους.